Je hebt een kantoorpand als belegging. Wat komt er dan bij het beheer kijken?

Stel: je loopt met ons mee op een eerste dag in een nieuw pand dat we in beheer krijgen. We beginnen bij de entree, maar in ons hoofd draait meteen de checklist: welke installaties zijn er? Hoe oud zijn ze? Is het onderhoud actueel? Welke contracten zijn er voor schoonmaak, energie, liften of beveiliging? En misschien wel de belangrijkste vraag: zijn de kosten en verantwoordelijkheden helder tussen eigenaar en huurder? 

 

Van buitenkant naar binnenkant 
Waar een eigenaar vaak kijkt naar het gebruik, de uitstraling en het rendement, kijken wij naar de basis. We pluizen installaties uit, duiken in servicecontracten en checken keuringsdata. Denk aan legionellapreventie, liftonderhoud, brandmeldinstallaties of energieprestatie. Alles moet voldoen aan de wet- en regelgeving, maar ook praktisch beheersbaar blijven. 

 

Kosten en doorberekening 
Veel eigenaren betalen stilzwijgend onderhouds- of keuringenrekeningen uit eigen zak, terwijl deze kosten (deels) doorbelast mogen worden aan huurders. Soms ontbreekt simpelweg het overzicht in de contracten, of is nooit goed vastgelegd wie waarvoor verantwoordelijk is. Gevolg: de eigenaar draait op voor kosten die eigenlijk bij de huurder horen. 

 

Wat voor eigenaar ben jij? 
Ben je iemand die alleen ingrijpt als er iets stuk gaat? Of streef je naar een duurzame relatie met huurders, waarbij alles netjes geregeld is en iedereen weet waar hij aan toe is? In beide gevallen geldt: helder beheer en inzicht in verplichtingen voorkomt verrassingen — én kan je rendement verbeteren. 

 

 
Een gebouw zit vol details die pas opvallen als je weet waar je naar moet kijken. Als vastgoedbeheerder zorgen wij dat die details niet over het hoofd worden gezien. Dat geeft rust, zekerheid en vaak ook een financieel voordeel. 

Terug naar overzicht